פרשת בראשית – האדמה לא חטאה
בבית הכנסת התחלנו השבוע את קריאת ספר בראשית ותהליך הבריאה (מי שיקרא את הפוסט במועד אחר, זה יוצא בשבוע שאחרי שמחת תורה 🙂 )
מי שזוכר מלימודי בית הספר, בסיפור הבריאה מסופר כי ביום השלישי ציווה אלוהים את האדמה להצמיח דשא, עשב ועצים.
וביום השלישי – פעמיים כי טוב
9 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל־מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה, וַיְהִי־כֵן.
10 וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים; וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי־טוֹב.
11 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא, עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זַרְעוֹ־בוֹ עַל־הָאָרֶץ, וַיְהִי־כֵן.
12 וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא, עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרע לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה־פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ־בוֹ לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי־טוֹב.
13 וַיְהִי־עֶרֶב וַיְהִי־בֹקֶר, יוֹם שְׁלִישִׁי. (קישור למקור) הדגשה שלי.
רש"י מפרש במקום כי האדמה צוותה ליצור עצים שעושים פרות בטעם פרי, דהיינו שניתן לאכול את הפרות אך גם את העלים, הענפים והגזע, ויש על כך מדרשים והסברים רבים.
כמגדל דבורים אני מציע פרוש אחר
חשבתי על זה ונראה לי שמישהו פספס פה משהו…
אז כך, יש לי גינת ירק בה אני מגדל גידולים בהתאם לעונה ועושה את זה בנוסף לתחביב גידול הדבורים.
בחורף אני מגדל חסות, צנוניות, סלרי, כרובית ובקיץ, גמבה, דלעת, מלפפונים ושאר הדלועים.
ישנן מספר סיבות שירקות שונים בעונות שונות – אך העיקרית שבינהם זה שאין מי שיפרה את גידולי הקיץ בחורף, אין מי שיעשה את העבודה ויעבור בין הפרחים וילקט אבקנים.
רגע אז מתי נוצרה הדבורה ?
חזרתי לספר בראשית וחיפשתי מתי נוצרה הדבורה, מסתבר שרק ביום החמישי .
20 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה, וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל־הָאָרֶץ עַל־פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם.
21 וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת־הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל־נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם, וְאֵת כָּל־עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי־טוֹב.
22 וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים לֵאמֹר: פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת־הַמַּיִם בַּיַּמִּים, וְהָעוֹף יִרֶב בָּאָרֶץ.
23 וַיְהִי־עֶרֶב וַיְהִי־בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי. {פ}
ירקות החורף – חסה, ברוקולי ואפילו הדשא דואגים להפרות את עצמם כיוון שבחורף אין דבורים (הן ממעטות לצאת בגלל שאין פריחה וקר) אבל בקיץ בלי הדבורים ושאר החרקים, זה פשוט לא יעבוד !
אז מה עושים עם העצים שאמורים לתת פירות לפי ספר בראשית ?
שוב חזרתי לספר בראשית ואז הבנתי את מה שכתוב ביום השלישי:
- תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא, – הדשא יגדל דשא
- עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרע, – העשב יזריע את עצמו
- עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ – העץ יתן פרות מתוך עצמו (כמו עץ הדקל שמפזר את האבקנים עצמאית)
זאת להבנתי ובניגוד לרש"י ולמפרשים אחרם, האדמה עשתה בדיוק מה שציוו עליה !
כיוון שהחרקים ובעיקר הדבורים עדיין לא היו קיימים ובדיוק כמו ירקות החורף שלי, אין ולא היה מי שיעזור לצמחים להפרות את עצמן – הם קיבלו הנחייה של 'בנתיים תסתדרו לבד…'
קרי, הדשא יגדל דשא לבד, העשב יזריע את עצמו והעץ? העץ יוציא פירות לבד, בעצמו בלי עזרה מבחוץ.
וזה מסתדר עם ההיגיון ?
לעניות דעתי כן.
הרי ביום הרביעי הגיעו המאורות, שמש, ירח ויחד איתם כנראה גם עונות השנה שהתחילו להסתדר ולאחר מכן החרקים ושאר המעופפים שכבר ידעו מעולה מה לעשות עם עצים שיש בהם פרחים 😀
שנה טובה!
4 תגובות
השאר תגובה
אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.
שלום,
מאד נהניתי מהאתר הוא החכים אותי.
רציתי להגיב על המאמר האדמה לא חטאה.
כדי להתחיל להבין מה היה שם צריך לעשות זאת בשני שלבים,
א. לצאת מהתפיסה שלי המושפעת מהפלטפורמה האישית, והחברתית (התרבות) בת ימינו.
ב. להיכנס עד כמה שאפשר לאוירת התקופה עליה אנו מדברים.
וליתר דיוק, חווית הדברים טרום חטא אדם הראשון ואחר החטא הם שונים בתכלית כמו שאין לנו (וגם לצדיק והקדוש הכי גדול) שום תפיסה מה היה קודם פרשת בראשית, כי אף אחד מהמין האנושי לא היה שם. (זה לא לראש שלנו).
הרש"י נקרא רש"י הקדוש, הוא היה שם הוא כתב את הדברים ברוח הקודש.
ננסה להבין,
בורא העולם, ברא את העולם בעשרה מאמרות, בדיבור.
יש על כך כמה פסוקים כמו ברוח פיו כל צבאם, וכמו כי בי-ה ה' צור עולמים. וכמו שמברכים על דבש, שהכל נהיה "בדברו".
חטא הוא כשלא שומעים מה אומר הבוס, כי הביצוע לא יקרה בשום אופן, במקרה הטוב יהיה בערך בדברים מסוימים, וברוב המקרים עדיף שלא היה עושה.
גם אם שומעים מילים לא בהכרח מבינים את המשמעות כמו הנבואות שבתנ"ך. כל שכן מימי אלכסנדר שהיה בזמנו של מלאכי שפסקה נבואה. ומאז, ציוונו חכמנו הסכת ושמע דברי חכמים.
אדם הראשון לא קיים את המגבלה, חטא. האדמה לא עשתה את מה שהיה עליה לעשות חטאה. העולם איבד את הצורה המתבקשת.
עתה עלינו להביא את העולם לרצונו יתברך. איך עושים את זה? אני שואל את זה הרבה זמן, בכל מקרה הצורה הרצויה מתבטאת בסידור.
מעולם הדבורים אנו יכולים להבין קצת מלכות מהי, וידוע מה קורה כשאין הוראות ברורות.
עד כדי כך זכו הדבורים להיות שפים מעולים להגיש מאכל מוכן למין האנושי.
נאמר בתורה "כאשר תעשינה הדבורים" וביארו המפרשים שיש עמים שמסכימים להתאבד כדי להזיק, כמו דבורה שמתה בעקיצתה.
אחרי התיקון של הבריאה כנראה שהדבורה לא תעקוץ כמו שהכבש יגור עם הזאב. הטבע ישתנה.
כך שכל עניין האיבוק כנראה הוא תוצר הכרחי במגבלה שנוצרה עקב שינוי מהמקור.
מה גם שקיץ וחורף הם נהיו בהמשך כמו שנאמר אחרי המבול "קיץ וחורף לא ישבותו".
העולם המתוקן אמור להיות עם מזג נעים ונוח.
בברכה שתמשיכו להביא דברים טובים ומתוקים
לגאון ולתפארת
יצחק
יצחק שלום,
אני לא בטוח שקוראי הבלוג שלי מבינים את הכוונה שלך ואף ישנם כאלה שבטח חוששים שזה ילך למקומות פחות נעימים,
אני גם מבין שהתגובה שלך נבעה מעצם ההתרסה שלי 'נגד' דבריו של רש"י ולא מעצם הרעיון שעומד מאחורי זה.
אתה טוען שהוא 'היה שם וכתב את הדברים ברוח הקודש' – מה אגיד לך, בסדר….
הבלוג לא מנסה לצאת נגד שום דבר והכול מתוך הראיה שלי כמגדל דבורים,
בראיה של טבע, בראיה של בריאה טבעית וסדר הפעולות הכרונולוגי (לא רק ע"פ התורה אלא גם לפי האבולוציה)
אלה היו סדר הדברים והכול למעשה פעל קשורה, אתה רוצה לטעון שהאדמה חטאה אתה תצטרך להסביר למה היה לה בחירה מלכתחילה…
בכול אופן,
חג קורונה שמיייייח.
Great website! It looks extremely good! Sustain the excellent job!
Thank you, appreciated.